Materiály pro učitele

1. VŽDĚLÁVACÍ PŘÍRUČKA PRO PEDAGOGY

Sada praktických výukových materiálů pro pedagogy základů společenských věd, které vám pomohou s rozvojem občanských kompetencí studentů. Příručka uceleným způsobem přináší všech sedm tematických lekcí Oživení, z.s. věnujících se problematice fungování demokracie, korupce a dalších neetických jednání, transparentnosti, whistleblowingu, volebního systému, neobjektivnímu zpravodajství nebo možnostem ovlivňovat rozhodovací procesy na úrovni samosprávy. Materiály jsou našimi zkušenými odborníky připraveny tak, abyste je mohli rovnou použít.

1. VZDĚLÁVACÍ PŘÍRUČKA PRO PEDAGOGY

2. Fungovaní obcí - Kvíz

Rozlišit stát od samosprávy dělá problém dospělým, natožpak dětem. Kdo je za co zodpovědný, jaké mají politici odměny nebo co je uvolněný a neuvolněný zastupitel, k tomu všemu slouží lekce od Oživení, z.s. Hravou formou pomocí 10 kvízových otázek objasní žákům základní pojmy a provede je fungováním obecní samosprávy, volebním systémem nebo volebním právem.

1. FUNGOVÁNÍ SAMOSPRÁVY – ANOTACE

2. FUNGOVÁNÍ SAMOSPRÁVY – PRO UČITELE

3. FUNGOVÁNÍ SAMOSPRÁVY – PRO ŽÁKY

4. FUNGOVÁNÍ SAMOSPRÁVY – OBRÁZEK PRO EVOKACI

3. Demokracie v mobilu

„Mobil má každý. A i mobilu lze využít pro budování důvěry ve stát. Náš stát už nyní publikuje značné množství informací ve formě, která je i žákům snadno dostupná v mobilech. Stačí vědět, kde hledat. 
V této hodině si žáci zahrají na marketingové specialisty vývojářské firmy. Dostanou za úkol seznámit se a pochopit výhody a potřebu pro veřejnost jedné z veřejně dostupných webových aplikací. Následně je budou mít za úkol „prodat“ ostatním skupinám a přesvědčit je, že zrovna jejich webová aplikace je ta nejlepší. 
Bez jakéhokoli instalování a trablů lze např. nahlížet do katastru nebo do obchodního rejstříku.

1. DEMOKRACIE V MOBILU – ANOTACE

2. DEMOKRACIE V MOBILU – PRO UČITELE

4. Pojistky demokracie

Karl Popper řekl: 
„Vlády by se měly soustředit spíše na snižování utrpení než na to, aby se pokoušely vykonat co nejvyšší možné dobro.“
Podstatou demokracie je její samoopravná schopnost. Už když jdeme k volbám, víme, že si nevybíráme ani dokonalou stranu, ani dokonalé kandidáty, protože za pár let půjdeme k volbám znovu, abychom provedli nový výběr. Zdánlivá slabost demokracie je zároveň její největší výhodou.

1. POJISTKY DEMOKRACIE – ANOTACE KURZU

2. POJISTKY DEMOKRACIE – INFORMAČNÍ LIST PRO UČITELE

3. POJISTKY DEMOKRACIE – PRO ŽÁKY – CITÁTY

4. POJISTKY DEMOKRACIE – ÚVODNÍ KLIP

5. Transparentnost politiky - kvíz

„Žáci pomocí kvízu a samostatného cvičení pochopí stranický systém v ČR, angažovanost občanů v politických stranách a financování politických stran.
Samostatnou aktivitou si zahrají na auditory prezidentských kampaní. Pochopí, proč dostávají strany peníze ze státního rozpočtu a proč je dobré mít stropy pro sponzory politických stran a pro politické kampaně.“

1. TRANSPARENTNOST POLITIKY – ANOTACE

2. TRANSPARENTNOST POLITIKY – PRO UČITELE

3. TRANSPARENTNOST POLITIKY – PRO ŽÁKY

 

6. Radniční zpravodaje - kvíz

„Dokážeme rozpoznat manipulaci? Jak číst média, která vydávají samy obce?
Mediální trh zažívá transformaci na digitální věk a dlouhodobou krizi příjmů. Žurnalistika, jak ji známe, bývá nahrazována PR články, které se tváří jako nezávislé zpravodajství.
V některých oblastech ČR jsou jediným zdrojem informací radniční zpravodaje, které jsou placeny z daní a nesplňují standardy novinářské práce.
Studenti díky kvízu a cvičení pochopí, co jim vlastně chodí zdarma do schránek a jak číst zpravodaje kriticky. Vysvětlí si, co je ne-objektivní a ne-vyvážený článek. Řekneme si, co jsou informační pouště a jaký mají dopad na společnost.

1. RADNIČNÍ ZPRAVODAJE A INFORMAČNÍ POUŠTĚ – ANOTACE

2. RADNIČNÍ ZPRAVODAJE A INFORMAČNÍ POUŠTĚ – PRO UČITELE KVÍZ + ODPOVĚDI

3. RADNIČNÍ ZPRAVODAJE A INFORMAČNÍ POUŠTĚ – KVÍZ PRO STUDENTY

4. RADNIČNÍ ZPRAVODAJE – ÚVODNÍ KLIP: JISTĚ, PANE MINISTŘE!

7. Co bychom měli změnit v naší obci

V projektové dvouhodinovce se žáci dozví, jak funguje jejich obec, jak obec informuje občany o svém dění, kdo jsou jejich zastupitelé.

Žáci se pokusí sami iniciovat změnu.

1. CO BYCHOM MĚLI ZMĚNIT V NAŠÍ OBCI – ANOTACE

8. V kůži oznamovatele

DALL·E 2024-06-04 20.11.18 - An illustration of a professional individual holding a megaphone, speaking out with confidence. The background includes abstract elements like gears a

„Oznamovatelé? Whistlebloweři? Nebo práskači, udavači a zrádci?
V české společnosti je zakořeněný pocit, že “držet basu” proti systému (režimu), je něco, co se očekává a co je správně. Jenomže za každou velkou přírodní katastrofou, za každým korupční skandálem či sportovním dopingem jsou oznamovatelé, kteří se neozvali ze strachu z odvety.

1. V KŮŽI OZNAMOVATELE – ANOTACE

2. V KŮŽI OZNAMOVATELE – MODELOVÉ PŘÍBĚHY

3. V KŮŽI OZNAMOVATELE – PRO A PROTI

4. V KŮŽI OZNAMOVATELE – WHISTLEBLOWEŘI V POPKULTUŘE

5. V KŮŽI OZNAMOVATELE – POPIS ROLÍ KE HŘE

6. V KŮŽI OZNAMOVATELE – INSPIRAČNÍ ZDROJE PŘÍBĚHŮ

7. V KŮŽI OZNAMOVATELE – KLIP: CO JE WHISTLEBLOWING