V Oživení usilujeme o to, aby na významné manažerské pozice ve státních firmách a úřadech byla vypisována transparentní výběrová řízení. Všeobecná zdravotní pojišťovna hospodaří se stovkami miliard, je zdaleka největší zdravotní pojišťovnou v ČR a hraje zásadní roli pro trh farmaceutických firem. Proto jsme velmi znepokojeni zprávou, že správní rada VZP může odmítnout konání transparentního výběrového řízení bez jakéhokoli odůvodnění.
Nechceme věřit tomu, že stále stačí doprovodit takové odmítnutí pouze mediálními výroky o tom, že ředitel dělá svou práci dobře, jak se stalo minulý týden. Šéf správní rady VZP totiž na otázku novinářky, proč na správní radě hlasoval proti tomu, aby proběhlo transparentní výběrové řízení, nenuceně odpověděl: „Protože za sebe jsem chtěl, aby to vedl pan Kabátek jako osvědčený manažer. A nechtěl jsem tady veřejnost nebo případné další adepty šidit.“ Celý rozhovor naleznete zde: https://denikn.cz/1539195/normalni-chlapsky-postup-nepotrebuji-k-tomu-vyberove-rizeni-sef-spravni-rady-o-potvrzeni-kabatka-v-cele-vzp/?ref=tit.
Přijetím nominačního zákona dal zákonodárce naprosto jasně najevo, že osoby navržené nebo jmenované ze strany státu do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu mají být vybírány na základě transparentního výběrového řízení. Při nominaci se mimo jiné zveřejňuje profesní životopis nominovaného kandidáta, kopie všech podkladů, které uchazeč předložil ve výběrovém řízení, a záznam o průběhu výběrového řízení.
Veřejná zdravotní pojišťovna bohužel do působnosti nominačního zákona nespadá, to však rozhodně neznamená, že by se v případě jmenování jejího managementu právnické osoby zřízené přímo zákonem mělo postupovat natolik v rozporu s ideou nominačního zákona. Naopak, pokud byl v případě obchodních společností s majetkovou účastí státu, státních podniků a národních podniků zaveden výše uvedený postup, působí absurdně, že v případě Veřejné zdravotní pojišťovny paralelně dožívá takovýto relikt, kde nikdo ani neví, kdy bude řediteli VZP funkční období končit a šéf správní rady veřejně obhajuje, že bylo dobrým krokem výběrové řízení vůbec neuskutečnit.
V souladu s doporučeními, která jsme uveřejnili v rámci našeho projektu Transparentní Česko zaměřeného letos na krajské samosprávy a v rámci nich i krajem zřizované příspěvkové organizace a obchodní společnosti jsme přesvědčeni, že pro získání nejkvalitnějších uchazečů o manažerské pozice ve státem zřizovaných právnických osobách je potřeba, aby podmínky výběrového řízení vzbuzovaly důvěru mezi uchazeči a byly vypsány natolik transparentně, aby se minimalizovala možnost zvýhodnění politicky preferovaných kandidátů. Kandidáti na manažerské pozice potřebují dostatečný čas k rozmyšlení životního kroku ucházení se o exponovanou pozici ve vedení státní právnické osoby. Proto by kromě jiného v případě VZP mělo být veřejnou informací uvedenou na jejích webových stránkách, kdy současnému řediteli začíná a končí jeho funkční období. Co se týče zajištění dostatečně kvalitních uchazečů, vedle rozsáhlé propagace je vhodné zvážit také využití headhuntingových agentur.
Za velmi nestandardní a znepokojující považujeme také fakt, že ani ředitel, ani nikdo z náměstkyň a náměstků VZP nemá na webových stránkách uveden svůj profesní životopis, viz https://www.vzp.cz/o-nas/kdo-jsme/top-management. U pana ing. Kabátka sice stránky odkaz na životopis obsahují, jedná se však pouze o několik řádků spíše nerelevantních informací. Kromě jiného se tu nedozvíme ani zda ing. Kabátek vystudoval nějakou vysokou školu, ani od kterého data působí ve funkci ředitele VZP. V korporacích i na ministerstvech je samozřejmým standardem profesní životopisy vedení na webových stránkách vyvěšovat. Nerozumíme tomu, jak je možné, že vedení právnické osoby založené státem a hospodařící se stovkami miliard nepovažuje za nutné o svých kompetencích k jejímu vedení zveřejňovat v podstatě nic.
Další samozřejmostí podle našeho názoru při výběru ředitele tak zásadní právnické osoby, jakou VZP pro stát představuje, mělo být konání co nejtransparentnějšího výběrového řízení, v rámci něhož by byly představeny koncepce pro vedení VZP jednotlivých kandidátů a uveřejněn protokol o průběhu výběrového řízení. Tím by byly rozptýleny pochybnosti o procesu výběru vítězného uchazeče a zajištěna maximální legitimita budoucího ředitele naprosto nesrovnatelná s tím, když je raději rozhodnuto o tom, že výběrové řízení nebude vůbec konáno, aby nebyla veřejnost „ošizena“ o současného ředitele, který vede VZP již téměř 12 let.
Máme za to, že když nebyl správní radou předložen relevantní důvod, který by v tomto případě ospravedlňoval výjimečně transparentní výběrové řízení nekonat, potom je-li pan Kabátek skutečně nejlepším možným manažerem, jistě by ve výběrovém řízení s přehledem zvítězil. Navíc mohl veřejnosti představit jednak své dosavadní úspěchy ve vedení VZP, jednak jí představit své plánované kroky do budoucna. Šance získat tímto způsobem důvěryhodnost a legitimitu pro vedení VZP zůstala bohužel zcela nevyužita. Namísto toho si může veřejnost zaznamenat pouze další otazník nad důvěryhodností výběru top manažerů státních firem.
Příští rok se budeme v rámci projektu Transparentní Česko věnovat firmám se státní majetkovou účastí a právě dosazování manažerů zcela bez výběrových řízení je jeden ze zásadních aspektů, na které se budeme zaměřovat.
Zatím tu nejsou žádné komentáře.