O zveřejňování korupčních i účelově vykonstruovaných nepodložených kauz v rámci předvolebního boje, o nástrojích protikorupční politiky na komunální úrovni a kauze „Bytasen“ na Brně-střed píše Martin Kameník z Oživení.
V Brně je před volbami, co se týká obvinění z korupce, opět horko. Znovu se objevuje jméno Venclík. Tento druh politické kampaně není ovšem ojedinělý. Opětovně, např. v kauze exposlance Vlčka, její medializace vedla oprávněně k pádu politika. Na druhou stranu účelově vykonstruované a nepodložené kauzy snižují kvalitu předvolebního boje a vedou k nechuti účastnit se voleb. Často se stává, že závažné korupční kauzy, u kterých je podezření, že jsou do nich zapojeni vysocí politici, bývají brzy „překryty“ dalšími novými kauzami a rychle se na ně ve veřejném prostoru zapomene. Zde hlavní role leží na bedrech kvalitních médií – hlídacích psů demokracie – která budou vytrvale sledovat stopy kauz a nenechají se zmást různými účelově předkládanými dezinformacemi. Boj proti korupci je stejně obtížný na úrovni celostátní i místní. Na té celostátní může být snazší např. tím, že na státní orgány dohlíží relativně nezávislé kontrolní autority typu Nezávislého kontrolního úřadu. Ty mohou fundovaněji kontrolovat státní organizace. Taktéž, většina médií se zaměřuje více na korupční kauzy s celostátním dopadem, má větší kapacity pro investigativní práci a veřejnosti může předkládat ucelenější informace.
Obecně platí, že komunální úroveň je ve stínu vládní protikorupční politiky, pod menší kontrolou, kde funguje méně protikorupčních mechanismů. To vytváří příznivější podmínky pro menší, ale častější a stejně závažnou korupci. Znovu připomínám, na lokální úrovni hodně záleží na profesionalitě a kapacitě místních médií. Velkou výhodou místních žurnalistů je zejména dobrá znalost prostředí a lokálních vazeb, díky čemuž mohou taktéž přispívat k odhalování korupce v samosprávách.
To, že velká část „kauz“ se váže zrovna k ODS, je spíše logický důsledek historického vývoje. V případě, že ODS byla vedoucí politickou silou ve velkých městech prakticky po celou dobu své existence, je logické, že místní politické elity za tak dlouhou dobu byly schopny vytvořit fungující a zavedené korupční sítě lokálních podnikatelů a politiků, jejichž aktivity bývají občas odkryty. V případě, že by takovou historii měla některá jiná politická strana, pravděpodobně by ji doprovázel podobný osud.
Situaci by zlepšila novela zákona o obcích, která by obsahovala žádoucí protikorupční nástroje. Např. větší transparentnost v rozhodování orgánů města, účinnou obranu proti uzavírání pro město nevýhodných smluv, povinnost povinných veřejných soutěží při nakládání s veřejným majetkem atp. Taktéž by pomohla změna zákona o veřejných zakázkách, aby měly obce a města povinnost vyhlašovat veřejné soutěže i u menších zakázek. Stejně tak účinnější profesionální nezávislá kontrola hospodaření měst, např. určitá forma rozšíření pravomocí NKÚ na obce nebo aplikace povinných externích auditů od certifikovaných auditorů, samozřejmě s povinností kontrolní závěry zveřejňovat.
Publikováno: Brněnský deník;Vyškovský deník; Břeclavský deník; Blanenský deník; Hodonínský deník; Znojemský deník;
Zatím tu nejsou žádné komentáře.
Sorry, the comment form is closed at this time.