Městský soud jasně stanovil, že tzv. srovnávací tabulky o stavu transpozice evropského práva musí být poskytovány žadatelům na základě jejich žádosti o informace dle zákona o svobodném přístupu k informacím.
ČEPRO obchoduje s firmami z holdingu AGROFERT od roku 2017 jiným způsobem
ČEPRO mezi lety 2014 až 2018 realizovalo nákupy biosložek přidávaných do nafty (metylesteru řepkového oleje – FAME) mimo jiné od společností PREOL, a.s. a Primagra, a.s., v řádu vyšších stovek, resp. desítek milionů korun ročně. Tyto údaje lze zjistit z dostupných dat o veřejných zakázkách:
Rok | Minitendry PREOL, a.s. | Minitendry Primagra, a.s. |
2014 | 536 000 000 Kč | 75 000 000 Kč |
2015 | 870 000 000 Kč | 87 000 000 Kč |
2016 | 324 217 409 Kč | 43 586 723 Kč |
2017 | 0 Kč | 48 841 193 Kč |
2018 | 41 044 311 Kč | 0 Kč |
2019 | 0 Kč | 0 Kč |
Tyto nákupy dle veřejně dostupných údajů ustaly v roce 2019. Jinými slovy, mezi lety 2014 a 2019 dle dostupných údajů došlo k něčemu zásadnímu, proč ČEPRO od zmíněných firem již na základě veřejných zakázek nic nenakupoval, jak ilustruje tento graf:
To však nesedí s údaji, které samo ČEPRO sdělilo Jiřímu Skuhrovci ze spolku Econlab, z.s. na základě jeho žádosti o informace. Z odpovědi totiž vyplývá, že ČEPRO učinil s uvedenými společnostmi nákupy v celkových hodnotách za zhruba 3,5 miliardy Kč:
Rok | PREOL, a.s. | Primagra, a.s. |
2018 | 1 642 314 480 Kč | 27 575 759 Kč |
2019 | 1 598 008 638 Kč |
221 974 652 Kč |
Co se stalo v roce 2017?
PREOL i Primagra shodou okolností patří do holdingu AGROFERT, který vlastní prostřednictvím svých svěřenských fondů pan Andrej Babiš. Ten se dne 6. 12. 2017 stal premiérem České republiky, a tedy veřejným funkcionářem ve smyslu zákona o střetu zájmů. Podle zákona ty společnosti, které jsou ovládány veřejnými funkcionáři, musí být vyloučeny ze zadávacích řízení.
Holding AGROFERT a veškeré společnosti, které do něj spadají, tedy včetně PREOL a Primagra, tak od momentu, kdy se pan Babiš stal členem Vlády ČR, musejí a musely být ze zadávacích řízení dle zákona o veřejných zakázkách vyloučeny. V případě, že by ČEPRO tedy i po roce 2017 postupovalo dle zákona o veřejných zakázkách, muselo by společnosti z holdingu AGROFERT vyloučit ze zadávacích řízení. Díky tomu, že však v souladu se zákonem ČEPRO nepostupovalo, tak de facto umožnilo pokračování obchodních vztahů mezi ČEPRO a společnostmi v holdingu AGROFERT.
Proto se zdá být jako velmi podezřelá náhoda, že do roku 2017 zadává ČEPRO podle zákona o veřejných zakázkách a od roku 2017, kdy se stal pan Babiš premiérem a začala na něj platit pravidla zákona o střetu zájmů, ČEPRO začalo zadávat mimo podmínky tohoto zákona.
Proč je ČEPRO veřejným zadavatelem?
Aby firma byla veřejným zadavatelem, musí ze zákona splňovat následující dvě podmínky dle § 4 odst. 1 písm. e) zákona o zadávání veřejných zakázek:
Podmínka 1.: Účelem je uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní povahu. (dle ustálené judikatury Soudního dvora Evropské unie do podmínky spadají všechny strategické firmy, když je, byť i částečným, cílem uspokojování veřejných potřeb nad rámec dosahování zisku).
ČEPRO tuto podmínku splňuje, protože:
– Strategie vlastnické politiky státu uvádí ČEPRO jako strategický podnik;
– Výroční zpráva ČEPRO za rok 2019 uvádí, že hlavním posláním je ochrana zásob Správy státních hmotných rezerv;
– ÚOHS v minulosti již rozhodl, že společnost MERO, a.s., s obdobným předmětem činnosti v oblasti ropné bezpečnosti je veřejným zadavatelem;
– Městský soud v Praze rozhodl podle zákona o svobodném přístupu k informacím, že ČEPRO je veřejnou institucí podle tohoto zákona a plní veřejný účel.
Podmínka 2.: Česká republika firmu převážně financuje, může v ní uplatňovat rozhodující vliv nebo jmenuje nebo volí více než polovinu členů v jejím statutárním nebo kontrolním orgánu.
ČEPRO druhou polovinu této podmínky splňuje protože:
– ČEPRO je výlučně vlastněno jediným akcionářem, kterým je Česká republika prostřednictvím své organizační složky Ministerstva financí;
– ČR jmenuje a odvolává všechny členy představenstva a výboru pro audit a jmenuje a odvolává dva ze tří členů dozorčí rady;
– ČR schvaluje dle stanov podnikatelskou strategii společnosti, roční plán a jeho změny a roční vybrané položky nakupovaných služeb.
Splnění obou podmínek zároveň znamená povinnost nakupovat podle zákona o veřejných zakázkách. ČEPRO se jim může vyhnout např. pokud by na plnění strategických cílů rezignovalo, nebo je přeneslo na jiný subjekt.
Proto jsme dne 19. ledna 2021 ve spolupráci s kolegy z Econlab, z.s. podali podnět na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Celý podnět naleznete zde.
Bližší informace na [email protected]
Zatím tu nejsou žádné komentáře.