Spor s Českými drahami, a.s. (ČD) je ukázkovým příkladem toho, jak lze v ČR efektivně bránit veřejné kontrole. Od roku 2008 se Oživení zajímá o plánovaný developerský rozvoj v oblasti Masarykova nádraží. Více o kauze zde: https://oziveni.cz/2014/05/proces-revitalizace-masarykovo-nadrazi/
Ani po 10 letech (!) jsme se nedokázali dobrat výsledku, zda byly smlouvy s developery výhodné či nikoli. Neskutečné obstrukce Českých drah nás vedou spíše k závěru, že smlouvy byly značně nevýhodné. Jde o pozemky, na kterých se nyní snaží developovat skupina PENTA.
V dubnu 2013 padl ve věci první rozsudek Městského soudu v Praze , na základě kterého začal konečně konat tehdejší předseda představenstva pan Žaluda. Znovu tak rozhodl o odvolání Oživení z července 2012, a to tak, že prvoinstanční rozhodnutí Českých drah tentokrát zrušil a věc vrátil k dalšímu řízení na ČD. ČD nám následně nevyhověli, a tak jsme se opět odvolali k předsedovi představenstva, který nečekaně opět rozhodnutí svých podřízených zrušil a vrátil. Takto by se Českým drahám dařilo obstruovat asi do nekonečna, kdybychom proti jejich postupu nepodali správní žalobu. V lednu 2014 jsme na České dráhy podali tou dobou již třetí žalobu v téže věci. Městský soud v Praze žalobu v květnu 2014 částečně zamítl a částečně odmítl.
Ve sporu jsme pokračovali u Nejvyššího správního soudu, po kterém jsme požadovali, aby přikázal Městskému soudu efektivněji proti obstrukcím zasáhnout. Nejvyšší správní soud nám sice nevyhověl a neposunul judikaturu směrem k efektivnějšímu vymáhání informací, nicméně některé výroky soudu se staly pro celou oblast práva na informace zásadními a v jeho rozsudku (6 As 113/2014 – 35) z ledna 2015 se nachází např. tyto perly:
„Stěžovatel, ať již má, či nemá nárok na poskytnutí požadovaných informací, což není předmětem tohoto řízení, je účelovým postupem žalované proti své vůli vržen do absurdní byrokratické mašinérie na úrovni příběhů z Hlavy XXII či Kafkova Zámku, a to zjevně jen proto, že žalovaná bytostně odmítá svoji zákonnou roli povinného subjektu podle zákona o svobodném přístupu k informacím a z toho plynoucí povinnosti.“
V květnu 2015 jsme obdrželi další rozsudek městského soudu (9 A 272_2014), který dal Oživení opět za pravdu a požadoval po Českých drahách ukončení obstrukcí.
ČD následně sice přestaly obstruovat a účelově „přehazovat“ svá rozhodnutí mezi právním oddělením a předsedou představenstva, nicméně naši žádost o informace o smlouvách a právním posudku zcela odmítl. Použil k tomu argument, že vše, co Oživení požaduje, je obchodním tajemstvím a z toho důvodu není možné Oživení nic poskytnout. Nezbylo nám tedy, než v listopadu 2015 podat již čtvrtou žalobu na České dráhy.
V květnu 2018 nám Městský soud v Praze rozsudkem (9 A 230/2015) dal opět za pravdu, když řekl, že ČD nemohou označit např. celou smlouvu za obchodní tajemství. ČD však nepřiložili do spisu, který soudu zaslaly, žádnou z žádaných informací, což bohužel znemožnilo soudu, aby vydal tzv. informační příkaz.
Věc se tedy paradoxně znovu vrací Českým drahám, aby nyní rozhodli o tom, které části požadovaných informací jsou obchodním tajemstvím a vše řádně odůvodnily. S největší pravděpodobností se tak opět dostaneme před soud, neboť lze očekávat, že budou označeny téměř všechny části smluv, kromě jmen smluvních stran nebo celkových cen.
Stav ke dni 13.6.2018
3 Komentáře
Pingback:Nekonečný infospor s Českými drahami o smlouvy k rozvoji lokality Masarykova nádraží (snad) půjde do finále.
Vytvořeno: 21:47h, 17 června[…] s Českými drahami o poskytnutí smluv k rozvoji lokality Masarykova nádraží průběžně informujeme již několik let. Věc se už dostala dvakrát k Nejvyššímu správnímu soudu, avšak informace […]
Pingback:Proces revitalizace - Masarykovo nádraží - Oziveni
Vytvořeno: 11:18h, 17 května[…] https://oziveni.cz/2018/06/nekonecne-cekani-na-informace-o-masarykove-nadrazi-od-ceskych-drah/ […]
Pingback:Spor o informace s Českými drahami ukazuje limity poslední novely zákona o svobodném přístupu k informacím - Oziveni
Vytvořeno: 11:26h, 17 května[…] spor Oživení s Českými drahami o smlouvy na rekonstrukci Masarykova nádraží je již letitým evergreenem. Původní žádost o informace z roku 2012 dodnes nebyla vyřízena v souladu se zákonem, a to i […]